membrana akustyczna 2mm z prasowanej włókniny na warstwie polimerowej do izolowania hałasu drogowego - 1szt. 37x50cm (0.185m2), MLF=0,29
CTK Block PRO 2.0
Bardzo skuteczna w blokowaniu hałasu drogowego membrana akustyczna w postaci samoprzylepnej maty na bazie włókniny i warstwy wysokogatunkowego polimeru o podwyższonych właściwościach adhezyjnych. Maty CTK Block PRO są bardzo elastyczne i nie tracą wydajności w szerokim zakresie temperatur. Przy prawidłowym zastosowaniu materiał ten gwarantuje wysoki wskaźnik izolacyjności akustycznej. Jest przeznaczony do profesjonalnych zastosowań razem z innymi materiałami wygłuszającymi (maty tłumiące drgania i pianki wyciszające) w celu najbardziej skutecznego wyciszania hałasu drogowego wewnątrz kabiny pojazdu. Maty CTK Block PRO blokują i redukują hałas oraz częściowo odbijają go w kierunku innych materiałów wyciszających lub pochłaniających dźwięk. Należy je aplikować jako ostatnią trzecią warstwę na dolnych elementach karoserii, które najbardziej przenoszą hałas drogowy do wnętrza kabiny (podłoga, tunel środkowy, wnęka koła zapasowego, góra łuków nadkoli w bagażniku, itp.). Ze względu, że membrana akustyczna CTK Block PRO najskuteczniej działa, gdy jest umieszczoną na samej górze innych materiałów wyciszających (najczęściej na piankach lub filcach), to jej siła przyczepność do poprzedniej warstwy może być ograniczona. Polimer posiada właściwości samoklejące głównie w tym celu, aby membrana akustyczna dobrze przylegała do poprzedniej warstwy i nie przesuwała się swobodnie pod wykładzinami podłogowymi. Materiał ten powinien być więc nakładany tylko na powierzchniach poziomych, łagodnie ugiętych lub lekko pochyłych! Górna warstwa z włókniny dodatkowo chroni fabryczne wykładziny przed ich zabrudzeniem i przyklejeniem się do polimeru.
PODSTAWOWE PARAMETRY:
Materiały tłumiące drgania CTK są nietoksyczne oraz bezpieczne w użytkowaniu, zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej (EC). Produkty te, posiadają akceptowany w krajach UE, pozytywny wynik sprawozdania z badań laboratoryjnych, potwierdzający zgodność z wymaganiami Rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18.12.2006r - REACH (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals).
UWAGA!
Niektórzy dostawcy mat wygłuszających innych marek, czasem deklarują nietoksyczność lub bezpieczeństwo użytkowania swych produktów jedynie na podstawie certyfikatu RoHS. Taki certyfikat nie ma zastosowania w przypadku materiałów wygłuszających, gdyż dyrektywa RoHS dotyczy tylko produktów elektrycznych i elektronicznych, a nie chemicznych. Takie materiały wygłuszające mogą nie spełniać wymagań prawa lub nie gwarantować bezpiecznego użytkowania.
SKUTECZNOŚĆ TŁUMIENIA
Podczas wyciszania samochodu, pożądany efekt uzyskuje się poprzez izolację akustyczną jego wnętrza oraz przede wszystkim przez znaczne zmniejszenie (wytłumienie) amplitudy mechanicznych drgań metalowych i plastikowych elementów karoserii i kabiny samochodu. W tym celu, na wytłumiane elementy aplikuje się elastyczne i lekko sprężyste materiały (np. na bazie butylu kauczukowego), w których strukturze występują duże straty energii mechanicznej spowodowane wewnętrznym tarciem. W wyniku tego energia drgań jest absorbowana przez materiał tłumiący i zamieniana w nim na ciepło. Zdolność danego materiału do pochłaniania energii drgań mechanicznych zależy od wielu czynników, w tym między innymi od jego konstrukcji, składu chemicznego, wagi, grubości, itp. Określa to współczynnik stratności mechanicznej (Mechanical Loss Factor - MLF), który jest jednym z ważniejszych parametrów, na jaki powinno się zwracać uwagę podczas wyboru materiałów redukujących wibracje. Współczynnik ten jest wyrażany liczbowo w zakresie 0,00 - 1,00 dla określonej częstotliwości i temperatury (im wyższa wartość współczynnika MLF, tym wyższa zdolność materiału do tłumienia drgań). Aby odczuwalnie zredukować hałas i wibracje wewnątrz pojazdu, należy wybierać materiały o możliwie najwyższej wartości współczynnika stratności mechanicznej. Podczas wytłumiania elementów karoserii samochodowej, ważna jest także możliwie niska waga materiału tłumiącego, co często nie idzie w parze z najwyższą skutecznością tłumienia. Należy więc szukać najkorzystniejszego kompromisu pomiędzy wysoką wartością współczynnika stratności mechanicznej (MLF) przy jednocześnie niskiej wadze materiału i adekwatnej do tego cenie. W branży car audio, podczas wytłumiania drzwi samochodowych, w których będą pracować głośniki, praktykowane jest "zamykanie" fabrycznych otworów technologicznych poprzez zaklejenie ich matą wygłuszającą (stworzenie uszczelnionej komory głośnikowej). W tych miejscach najlepiej sprawdzą się maty o wysokim współczynniku MLF, umiarkowanej wadze i posiadające jednocześnie grubszą folię aluminiową (100 mikrometrów lub więcej), która zapewnia większą sztywność i stabilność powierzchni nad zaklejonymi otworami technologicznymi.
JAK SKUTECZNIE WYCISZYĆ SAMOCHÓD ?
Najwyższy poziom wyciszenia wnętrza kabiny pojazdu można osiągnąć jedynie poprzez kompleksowe wygłuszenie (wytłumienie oraz akustyczne odizolowanie i wyciszenie) wszystkich kluczowych elementów nadwozia i wnętrza, montując na te elementy warstwowo (w miarę możliwości i dostępnego miejsca) trzy różne rodzaje najbardziej skutecznych materiałów najwyższej klasy, gdzie każdy z nich posiada inne właściwości akustyczne, działa w innym zakresie częstotliwości i spełnia inną rolę. Są nimi: