CTK Acoustics 2.0
Dobrej jakości, bardzo elastyczna, samoklejąca mata alu-butylowa klasy ekonomicznej do podstawowego wytłumiania drgań oraz rezonansów akustycznych elementów karoserii i tapicerki samochodowej, jachtów, maszyn, urządzeń przemysłowych, obudów sprzętu komputerowego, RTV i AGD. Bardzo dobra relacja ceny do jakości. Cena za 1 arkusz o wymiarach 370x500 mm (0,185 m2), grubość maty 2,0 mm, grubość aluminiowej folii 0,06 mm (60 mikrometrów).
CTK Acoustics, to uniwersalny 2-warstwowy materiał antywibracyjny w niskiej cenie przeznaczony do redukcji drgań i wyciszania hałasu o podstawowym stopniu skuteczności. Materiał został wykonany w postaci elastycznej samoprzylepnej maty z warstwą tłumiącą na bazie kauczuku butylowego. Z zewnętrznej strony znajduje się przetłaczana folia aluminiowa o grubości 60 mikrometrów (0,06 mm), która zapewnia mechaniczne wzmocnienie i ochronę butylowej warstwy tłumiącej oraz dodatkowo polepsza jej właściwości akustyczne. Maty wygłuszające CTK z serii Acoustics mają zastosowanie głównie podczas niedrogiego podstawowego wyciszanie hałasu oraz redukcji drgań i rezonansów akustycznych elementów nadwozia pojazdu (drzwi, dach, podłoga, bagażnik, pokrywa silnika, plastiki, elementy tapicerki). Mogą być także stosowane w pomieszczeniach zamkniętych, np. do wyciszania maszyn, agregatów, obudów sprzętu komputerowego, klimatyzacyjnego, AGD oraz metalowych zlewozmywaków, brodzików i wanien. Produkt jest nietoksyczny, wodoodporny, nie wchłania wilgoci i nie rozkłada się pod wpływem warunków atmosferycznych. Posiada właściwości antykorozyjne i uszczelniające. Maty CTK Acoustics sprawdzają się również podczas mniej zaawansowanych prac mających na celu ogólną poprawę akustyki kabiny samochodu w przypadku montażu i użytkowania sprzętu car audio oraz przy uzupełnianiu lub renowacji izolacji akustycznej po naprawach elementów nadwozia.
Aby osiągnąć maksymalny efekt tłumienia drgań i możliwie najwyższy poziom wyciszenia należ użyć bardziej zaawansowanych technologicznie materiałów klasy profesjonalnej lub premium, które charakteryzują się znacznie wyższą skutecznością przy mniejszej grubości i/lub niższej wadze.
PODSTAWOWE PARAMETRY:
Materiały tłumiące drgania CTK są nietoksyczne oraz bezpieczne w użytkowaniu, zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej (EC). Produkty te, posiadają akceptowany w krajach UE, pozytywny wynik sprawozdania z badań laboratoryjnych, potwierdzający zgodność z wymaganiami Rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18.12.2006r - REACH (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals).
MONTAŻ
Maty CTK Acoustics są samoklejące, bardzo elastyczne i łatwe do nakładania na powierzchniach o płaskim lub skomplikowanym kształcie. Można je montować w szerokim zakresie temperatur bez konieczności podgrzewania, jednak najwyższy komfort pracy uzyskuje się przy temperaturze otoczenia powyżej +10ºC. Oklejana powierzchnia musi być sucha, czysta i bardzo dobrze odtłuszczona. W celu maksymalnego wykorzystania właściwości tłumiących, po naklejaniu matę należy solidnie docisnąć, np. za pomocą wałka (rolki), aby dokładnie przylegała do całej powierzchni wytłumianego podłoża, bez tworzenia przestrzeni z pęcherzami powietrza. Samoklejąca warstwa butylowa posiada właściwości samowulkanizujące, dzięki czemu po pewnym czasie przyczepność materiału do podłoża jeszcze bardziej wzrasta, tworząc spójną całość.
SKUTECZNOŚĆ TŁUMIENIA
Podczas wyciszania samochodu, pożądany efekt uzyskuje się poprzez izolację akustyczną jego wnętrza oraz przede wszystkim przez znaczne zmniejszenie (wytłumienie) amplitudy mechanicznych drgań metalowych i plastikowych elementów karoserii i kabiny samochodu. W tym celu, na wytłumiane elementy aplikuje się elastyczne i lekko sprężyste materiały (np. na bazie butylu kauczukowego), w których strukturze występują duże straty energii mechanicznej spowodowane wewnętrznym tarciem. W wyniku tego energia drgań jest absorbowana przez materiał tłumiący i zamieniana w nim na ciepło. Zdolność danego materiału do pochłaniania energii drgań mechanicznych zależy od wielu czynników, w tym między innymi od jego konstrukcji, składu chemicznego, wagi, grubości, itp. Określa to współczynnik stratności mechanicznej (Mechanical Loss Factor - MLF), który jest jednym z ważniejszych parametrów, na jaki powinno się zwracać uwagę podczas wyboru materiałów redukujących wibracje. Współczynnik ten jest wyrażany liczbowo w zakresie 0,00 - 1,00 dla określonej częstotliwości i temperatury (im wyższa wartość współczynnika MLF, tym wyższa zdolność materiału do tłumienia drgań). Aby odczuwalnie zredukować hałas i wibracje wewnątrz pojazdu, należy wybierać materiały o możliwie najwyższej wartości współczynnika stratności mechanicznej. Podczas wytłumiania elementów karoserii samochodowej, ważna jest także możliwie niska waga materiału tłumiącego, co często nie idzie w parze z najwyższą skutecznością tłumienia. Należy więc szukać najkorzystniejszego kompromisu pomiędzy wysoką wartością współczynnika stratności mechanicznej (MLF) przy jednocześnie niskiej wadze materiału i adekwatnej do tego cenie. W branży car audio, podczas wytłumiania drzwi samochodowych, w których będą pracować głośniki, praktykowane jest "zamykanie" fabrycznych otworów technologicznych poprzez zaklejenie ich matą wygłuszającą (stworzenie uszczelnionej komory głośnikowej). W tych miejscach najlepiej sprawdzą się maty o wysokim współczynniku MLF, umiarkowanej wadze i posiadające jednocześnie grubszą folię aluminiową (100 mikrometrów lub więcej), która zapewnia większą sztywność i stabilność powierzchni nad zaklejonymi otworami technologicznymi.
JAK SKUTECZNIE WYCISZYĆ SAMOCHÓD ?
Najwyższy poziom wyciszenia wnętrza kabiny pojazdu można osiągnąć jedynie poprzez kompleksowe wygłuszenie (wytłumienie oraz akustyczne odizolowanie i wyciszenie) wszystkich kluczowych elementów nadwozia i wnętrza, montując na te elementy warstwowo (w miarę możliwości i dostępnego miejsca) trzy różne rodzaje najbardziej skutecznych materiałów najwyższej klasy, gdzie każdy z nich posiada inne właściwości akustyczne, działa w innym zakresie częstotliwości i spełnia inną rolę. Są nimi: